הזרקות לחלל הזגוגית

Injections into the vitreous cavity

בעידן הנוכחי הזרקות לחלל הזגוגית הינן טיפול הבחירה במספר מחלות רשתית בהן התרופה מוזרקת ישירות לחלל הפנימי של העין. היתרון בשיטה זו הינו שהתרופה פועלת ישירות על האזור הדורש

ההזרקות התוך עיניות הפכו בעידן הנוכחי לטיפול הבחירה מאחר ובמחקרים קליניים גדולים הוכחה יעילותם בשיפור בחדות הראיה. ישנן מספר קבוצות תרופות להזרקה תוך עינית.טיפול וזאת בניגוד לתרופות אחרות הניתנות בצורת כדורים בבליעה, הזרקה לוריד ,טיפות עיניים וכו'.

התרופות המוזרקות

נחלקות לשתי קבוצות טיפול עיקריות

נוגדי VEGF

תרופה המונעת יצירת כלי דם חדשים ומורידה את הדליפה מכלי הדם. בזמן פעילות המחלה ברשתית, תהליכים אלו מתרחשים בעין ע"י מולקולה שנקראת VEGF. התרופות אשר מוזרקות לעין מבטלות את השפעת המולקולה הזו ולכן נקראות Anti-VEGF. תרופות ידועות מקבוצה זו נקראות אבסטין (AVASTIN), לונסטיס (LUCENTIS) אייליה (EYLEA), באוויו (BEOVU), וביסמו (Vabysmo).

סטרואידים

תרופה הנוגדת תהליך דלקתי תוך עיני וכן ישנה השפעה גם כנגד מולקולות VEGF. בחלק ממחלות הרשתית הזרקת סטרואידים לעין עוזרת להפחית את התהליך הלדקתי ואת הנזק המשני שנגרם מכך. כל התכשירים מוזרקים ישירות לחלל העין. חלקן מתפרקות במהירות וחלקן מוזרקות בצורת שתל אשר מתפרק ומשחרר את התרופה באופן איטי לאורך מספר חודשים אוזורדקס (OZURDEX).

המחלות העיקריות

המצריכות הזרקה תוך עינית

ניוון מקולרי של הגיל בצורתו הרטובה

wet AMD

בצקת מקולרית משנית לסוכרת

diabetic macular edema

בצקת מקולרית משנית לחסימה ורידית

retinal vein occlusion

דלקת הענבייה

uveitis

ניוון מקולרי של הגיל בצורתו הרטובה

wet AMD

בצקת מקולרית משנית לסוכרת

diabetic macular edema

בצקת מקולרית משנית לחסימה ורידית

retinal vein occlusion

דלקת הענבייה

uveitis

שאלות נפוצות

בראשית הטיפול, ההזרקות ניתנות אחת לחודש ימים. כאשר נצפית תגובה טובה לטיפול ניתן לנסות ולרווח את מועדי ההזרקה בהדרגה לפי שיקול דעת הרופא המטפל. במידה ואין תגובה מספקת לתרופה מסויימת ניתן לנסות ולהחליף לתרופה מסוג אחר.

ההזרקות מתבצעות במרפאה ואין צורך בחדר ניתוח. תחילה העין מורדמת בעזרת טיפות אלחוש וחיטוי מיוחדות לעין. ההזרקה עצמה אורכת מספר שניות ובדר"כ אינה כרוכה בכאבים. לאחר ההזרקה, אין צורך בטיפול בטיפות או בחבישה של העין. המטופל משוחרר לביתו להמשך מעקב.

• כאב או צריבה לאחר ההזרקה משני לחומרי החיטוי
  • שטף דם תת לחמיתי (נקודה אדומה במקום כניסת המחט) בדומה ל"סימן כחול" באזור לקיחת בדיקת דם. תופעה זו חולפת לבד ואינה מהווה כל בעיה.
  • נקודות שחורות מרחפות, בדר"כ כתוצאה מבועיות אויר זעירות הנמצאות במזרק אשר נעלמות עד כיממה ממועד ההזרקה.
  • במקרים נדירים (אחת ל-3000 הזרקות), ייתכן זיהום בתוך העין משני להזרקה. תופעה זו באה לידי ביטוי בכאבים לאחר ההזרקה מלווים בירידה בחדות ראיה ועין אדומה.

במקרה של הופעת אחת מתופעות אלו, יש לפנות לבדיקת רופא עיניים בהקדם.

לא ענינו לכם על השאלה?